כושר ובריאות
 
הריון ולידה
 
דיאטה ותזונה
דיאטה ותזונה
 
טיפים לתזונה וכושר בחגיםבחזרה לגזרה לאחר לידההקשר בין תזונה לעור הפניםדיאטה נשיתמיתוסים על מוצרי חלבחלב והקשר לבריאות עצם ומשקלעונת מעבר וההשפעות על התזונהכאבי מחזור ותזונה מאוזנתמיתוסים בתזונההרגלי תזונה למשפחהההפתעות הטובות בביצההאם הביצה טרייה?מיתוסים נפוצים על חלב מוצריובישול בריאכיצד לנהוג עם מאכלים בקיץ?10 טיפים לתזונה מותאמת בקיץמהו האריתריתול?מתרעננים תוך כדי תנועהמבנה גוף וההיבט התזונתיטיפים תזונתיים לסטודנטיםחופשה בחו"ל-הלכה הדיאטה?הכורכום-לא רק תבליןמה בין סוכרת, תזונה וספורט?התנהגות אכילה בקיץחג החנוכה, סופגניות ומה שבינהןתה - המשקה החורפי הבריא ביותרתה ירוק זה כל הסיפור...להתחיל דיאטהשתית מים בחורףחילוף חומרים בקרב נשיםתוויות מזוןמרכיבי תזונה חיונייםהשמנה במאה ה 21יום שישי את יודעתלעבור את החג בשלוםיום העצמאותהילד לא אוכל פירות וירקותעקרונות הבישול הדיאטטיתזונת ילדים בחופש הגדולעשרת העקרונות לתזונה נכונהמפסיקים לנשנש!הקיץ חלף והסתיו הגיעטיפים לחג חנוכהטיפ מסנדי - צריכה נבונה של בקרטיפ מסנדי - אוכלים בחוץלא על הסנדוויץ לבדועבודה במשמרותמה אוכלים לפני ואחרי אימוןהקשר בין ספורט, תזונה ושיערצריכה נבונה בעידן היוקר והשפעתזונת נשיםסלטים וירקות ומה שבניהםצלוליט"מאסטר שף" לתזונה כשיוצאים למסעדה10 מזונות על וטרדנטים שעדיין לא טעמתןקניות לראש השנההשמנה בטניתארוחת ביניים משביעהטיפים תזונתיים לאורח חיים בריאויטמין Cחמוציותפתיתאלטמן מטיסים אותך לאולימפיאדהקפה שחור: אם רצים כן שותיםמליון קערות חסה לא יהפכו אותך לרזה!הרצאה תזונת האם בהריון והנקהעשר סיבות לשתיית קפה
נערות וילדות
 
תרגילי כושר סטודיו סי
 

עשר סיבות לשתיית קפה

עשר סיבות לשתיית קפה

מאת:  ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי

1. אנרגיה מתפרצת בכל לגימה

שתיית הקפה גורמת לנו להיות עירניים יותר ועייפים פחות. הקפאין שבקפה מגיע באמצעות הדם למוח ומתחרה עם חומר הקרוי אדנוזין (חומר כימי הגורם לישנוניות ע"י האטת פעילות תאי העצב), על קשירה לקולטנים של תאי עצב במוח, כך שיותר תאים במוח נקשרים לקפאין. הקפאין גורם להאצת פעילות תאי העצב במוח ועקב כך לשחרור של הורמון האדרנלין הגורם לתחושת עוררות גופנית. רוצים להתעורר באופן טבעי? שתו קפה טורקי שמקורו מפולי צמח הקפה.

2. לאימון מוצלח ושיפור ביצועים ספורטיביים

מחקרים הוכיחו, כי שתיית קפה שחור לפני פעילות גופנית מביאה לידי שיפור בביצוע הפעילות הגופנית, להארכת משך זמן הפעילות, וליתרון משמעותי בזמן תגובה במאמץ ולעלייה בתחושת  האנרגיה בקרב צרכני קפה שחור קבועים. שיפור התפקוד הספורטיבי מיוחס לקפאין המצוי בריכוז גבוה בקפה השחור. הקפאין הוא רכיב ארגוגני (משפר ביצוע) בעיקר בפעילות הכוללת סבולת לב ריאה. צריכתו גורמת להפרשה מוגברת של אדרנלין המגבירה את תחושת העירנות, מגבירה את זרימת הדם לשרירים, ומסייעת לנו להיות נמרצים ומרוכזים יותר ועייפים פחות.

3. מפחיתה כאב בזמן מאמץ גופני

הקפאין מעורר את מערכת העצבים המרכזית ומעודד הפרשה של בטא אנדורפינים מקצות העצבים, ובכך מסייע להפחתת הכאב בזמן מאמץ. כך שאחרי שתיית קפה שחור ובעת הפעילות הגופנית מרגישים מרוכזים יותר וכאובים הרבה פחות. עקב כך, מצליחים לעמוד בפניי אתגרי ספורט גבוהים יותר.

4. מגנה על הגוף מפני נזקי חמצון

הקפה מכיל רכיבים הקרויים בשם פוליפנולים, המהווים נוגדי חמצון המגנים על תאי הגוף מפני עקה חמצונית. הם משרים ביטויים של אנזימים מגנים ומעכבים ייצור של גורמי דלקת בתאים. מחקרים הראו כי קיים קשר הפוך בין צריכת פוליפנולים לבין מחלות לב וכלי דם וסכרת. הפוליפנולים מצויים בכמות גדולה בקפה השחור, כך שלאחר שתיית קפה שחור, אנו מקבלים הגנה על הגוף מפני נזקי חמצון שונים.

5. מסייעת בעיכוב של מחלות לב וכלי דם

שתי מטה אנילזות (אוסף של מחקרים מדעיים), שנעשו בקרב אנשים שאינם מעשנים הראו כי קיים קשר בין שתיית קפה מתונה (עד 3 כוסות קפה ליום) לבין עיכוב של מחלות לב וכלי דם. עם זאת, צריכה מוגזמת של קפאין (של מעל ל- 600 מ"ג קפאין ביום),עלולה לגרום לסימפטומים שונים ביניהם: דופק מואץ, עלייה בלחץ הדם, כאב ראש, בלבול ועוד.

6. סיכוי נמוך יותר לפתח סוכרת סוג 2

נמצא כי לאנשים השותים קפה באופן קבוע, יש סיכוי נמוך יותר לפתח סוכרת מסוג 2 (הנוצרת עקב תנגודת לאינסולין). יש המייחסים לפוליפנולים המצויים בקפה את ההשפעה על מניעת התפתחות הסוכרת, בשל התרומה שלהם לעיכוב תהליכים חמצוניים בגוף.

7. סיכוי מופחת לפתח שיטיון ומחלת האלצהיימר

מחקרים שנערכו בעכברים ובבני אדם הראו שצריכה של קפה, הפחיתה את הסיכון לחלות במחלת האלצהיימר. מחקר שנערך בפילנד ובשבדיה בשנת 2009 ובו עקבו במשך 21 שנה אחר 1409 אנשים בגילאי 65-79, הראה כי אנשים ששתו 3-5 כוסות קפה ביום היו בעלי סיכוי מופחת לפתח אלצהיימר ושיטיון ב-65% לעומת אלו שלא שתו קפה כלל או ששתו מידי פעם. הקפאין שבקפה הוא ככל הנראה הרכיב המספק הגנה מפני התפתחות המחלה, בשל השפעתו על הקטנת ייצור של בטא- עמילואיד (חלבון שנוצר ע"י תאים במוח) אשר נחשב לגורם מחלת האלצהיימר. מחקר שנערך באוניברסיטת פלורידה בשנת 2011, בקרב עכברים עם אלצהיימר מצא כי קפה המכיל קפאין גורם לעלייה ברמות הדם של GCSF הנקרא גורם גדילה, והינו חומר ירוד מאוד בחולים עם מחלת אלצהיימר. עלייה ברמותיו הראתה שיפור זיכרון בעכברים חולי אלצהיימר.

8. סיכוי מופחת לפתח טרשת נפוצה

נתונים שהוצגו ב 2015 מטעם האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה, הראו כי ככל הנראה ישנו קשר בין שתייה של קפה לסיכון נמוך יותר לפתח טרשת נפוצה. החוקרים בדקו מחקר שנערך בשבדיה ומחקר שנערך בארה"ב וכלל,  1629 אנשים עם טרשת נפוצה ו-2807 אנשים בריאים משבדיה ו-1159 אנשים עם טרשת נפוצה ו-1172אנשים בריאים מארה"ב. המחקר השבדי מצא כי בהשוואה לאלו ששתו לפחות 6 כוסות קפה ביום במשך השנה לפני שהסימפטומים (של הטרשת הנפוצה) הופיעו, אלו שלא שתו קפה כלל היו בסיכון של פי 1.5 יותר לפתח טרשת נפוצה. שתייה מרובה של קפה 5-10 שנים לפני תחילת הסימפטומים נמצאה כמגנה מפני התפרצות המחלה. התוצאות בארה"ב היו דומות. אנשים שלא שתו קפה היו גם בסיכון של פי 1.5 יותר לפתח את המחלה מאשר אלו ששתו ארבע כוסות קפה או יותר של קפה ליום בשנה לפני הופעת התסמינים.

9. הפחתה בסיכון לתמותה ממחלות כרוניות

שתיית קפה על בסיס יומי נמצאה קשורה לסיכון נמוך יותר למקרי מוות מסוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם, מחלות נוירולוגיות בקרב לא מעשנים. מחקר מטעם American Heart Association, הראה כי צריכה של עד 5 כוסות ביום של קפה המכיל קפאין ונטול קופאין נמצאה כמסייעת להפחתת הסיכון למוות ממקרי סוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם, ומחלות נוירולוגיות. דבר המצביע על כך שלא רק הקפאין הוא הרכיב המשפיע אלא אולי תרכובות כימיות אחרות המצויות בפולי הקפה הן האחראיות לכך. הממצאים מבוססים על נתונים משלושה מחקרים מתמשכים גדולים.

10. עלולה להפחית הסיכון לפתח סרטן כבד

צריכת קפה נמצאה כמפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן הכבד בכ-40% על פי תוצאות מחקר מטה אנליזה. בנוסף מחלק הנתונים עולה, כי שתייה של 3 כוסות קפה ביום מפחיתה את הסיכון לסרטן הכבד בכ- 50%. ההשפעה החיובית של הקפה על סרטן הכבד עלולה להיות קשורה ע"י השפעה המוכחת של הקפה על סוכרת, גורם סיכון ידוע למחלה, או בשל השפעות מועילות של הקפה על אנזימי הכבד.  

 

פרטים והרשמה