כושר ובריאות
 
הריון ולידה
הריון ולידה
 
דיאטה ותזונה
 
נערות וילדות
 
תרגילי כושר סטודיו סי
 

הריון ולידה

הריון ולידה

תקופת ההריון מלווה בשלל שינויים פיזיים ורגשיים, אותם חוות הנשים ההרות לאורך הריונן ואף לאחריו. התרחשות השינויים בקרב הנשים, אינה צפויה מראש וקיים שוני מוכח בין הנשים השונות. בעוד שאישה הרה אחת תעיד כי חוותה לאורך הריונה מספר שינויים פיזיים ורגשיים כאלה ואחרים, יתכן שאישה הרה אחרת תציין כי לא חוותה אף לא אחד מהם. על מנת להבין באילו שינויים מדובר ומהו הגורם לשוני בין הנשים, עלינו להכיר תחילה את השינויים ואת מקורותיהם.

הריון ושינויים פיסיולוגים

ישנם שינויים פיסיולוגים ומטאבוליים רבים אשר מזוהים עם שלבי ההיריון השונים. בין השינויים ניתן להבחין בדימומים בתחילת ההריון, כאבים בפלגי גוף תחתון כמו רגליים ומפשעות, הפרשות נרתיקיות, התכווצויות רחמיות, הרחבת פעילות מערכת השתן (מה שנובע לרוב מלחץ המופעל עליה), שינויים במערכת העיכול (כאשר חלקם נובעים מהגברת תחושת התיאבון וחלקם נובעים מתופעת העצירות השכיחה בשלבי ההריון), שינויים במשקל הגוף ושינויים הקשורים בדם (כמו עליה בזרימת הדם לרחם (פי 10), הרחבת כלי הדם ועליה בקצב הלב ובכמות הדם). הסיבות להיווצרותן של תופעות אלה, נעוצה בהורמונים המופרשים על ידי העובר והשלייה לאורך ההריון.

לידה והשפעתה על הגוף

תהליך הלידה משפיע גם הוא על גופה של היולדת וגורם לשינויים פיסיולוגים. במהלך הלידה כחלק מתהליכי הלידה עצמם – ניתן למנות את צירי הלידה (שמקורם בהתכווצויות שרירי הרחם), הימתחות הרקמה האלסטית של הנרתיק ושל רצפת שרירי האגן, יציאת העובר והוצאת השלייה. לאחר סיום תהליך הלידה גופה של היולדת יחווה שינויים נוספים – כמו חזרתו של הרחם לגודל הנורמאלי (באמצעות התכווצויות ודימומים), גודש בשדיים (כתוצאה מהתמלאותם בחלב), התכווצות רקמות ושרירי הנרתיק והירפאות חתך החיץ (במקרים שהלידה כללה כזה). בנוסף, ייתכנו שינויים במצבי הרוח ולעיתים אף תופעות כמו דליפת שתן, עצירות, טחורים ודליות ברגליים.

פעילות גופנית לאחר הריון ולידה

פעילות גופנית לאחר הריון ולידה נחשבת למצוינת ואף הכרחית. באמצעות הפעילות הגופנית יכולות הנשים לשוב ולתפעל את שריריהן בצורה נכונה וכך לרפא את גופן ולשוב לשגרה. חזרה לפעילות גופנית בצורה הדרגתית ומבוקרת, תסייע לנשים לחזק מגוון של שרירים ובגופן, ביניהם, שרירי רצפת האגן ושרירי הבטן (למנוע מצבים של בריחת שתן), שרירי הגב העליון והתחתון (מה שיסייע למזער כאבים) ועוד.
לסיכום, פעילות גופנית לאחר הריון ולידה תסייע ליולדת בתהליך הריפוי והחיזוק של רקמות השריר בגוף, תתרום לירידה במשקל העודף כתוצאה מההיריון ותשפר את החיוניות וההרגשה הכללית.

המאמר נכתב באדיבות פורטל Tnok – האתר המוביל לנושאי הריון ולידה.

 

פרטים והרשמה