כושר ובריאות
כושר ובריאות
 
טיפים לכושר ובריאותדבקות בספורטהתרגול הגופני למניעת כאבי גבפעילות גופנית, תזונה והארכת תוחלת החייםעיצוב וחיטוב לנשיםתופעת ורידים ברגליים בקיץהפסקת עישון ללא עלייה במשקלכללים לעבודה נכונה בביתשבירת מיתוסים בפעילות גופניתהדרך לבריאות טובהסגולות התהיציבה נכונה וכושר בחגיםאחרי החגיםטיפים לבחירת התעמלותהשפעת הורים על אורח חיים בריאחכמים בשמשהתעמלות משפחתיתהקיץ הגיע - מהי זיעה?כושר והקשר לתהליך הרזייהחזרה לשיגרת הדיאטהמדברות בריאותפרוייקט בסימן החורףתרגילי הרפייה למלחמהפעילות גופנית בחורףאת, הספורט והחיים שלךחשיבות הפעילות הגופניתחשיבות שיעור איזון הגוףפעילות גופנית ואיכות חיינומה זה סטיילינג?מאת רותי טרבסבריאות וכושר בפסחשמירה על כושר בחגים ובחופשותלחטב את המוחתרגילים לקראת הקיץטיפים לשנה חדשהגיל המעברפרוביוטיקהטיפים ותרגילים לישיבה מול מחשבחיזוק רצפת האגןפיגמנטציה ושמירה על עור בריאתרגילי כושר לשחרור בטיסהאיך בוחרים חזיית ספורט ?הפלייליסט המוצלח לפעילות אירוביתהשפעת הפעילות הגופנית על דיכאוןעשר דרכים בהן פעילות גופנית משפיעה לטובה על חייךבריאות השיערלהרגיש טוב עם עצמךטיפוח העור בחורףהשפעת פעילות גופנית על דימוי הגוףסודות בזוגיותמהי זיעה?שרירי בטןכשאת מרגישה טוב, את נראית טובהכושר להתמידנראית כמו שאני מרגישהחידוש עור הפנים לקראת החורףחשיבות פעילות גופנית לאיכות חיינוחכמות בשמשתוצאות הפסקת אימון על בסיס קבועFEMILIFT : ניתוח OUT – לייזר INתקנון הגרלה טיסה למילאנו או לונציה
הריון ולידה
 
דיאטה ותזונה
 
נערות וילדות
 
תרגילי כושר סטודיו סי
 

הדרך לבריאות טובה

הדרך אל בריאות טובה מתחילה בניקוי פנימי

אורח החיים המודרני, אשר הוביל להתפתחות התעשייתית והטכנולוגית על יתרונותיה הרבים, הביא לנזקים משמעותיים בסביבה בה אנו חיים ושפועלים עלינו מדי יום. פגעי זיהום האוויר, זיהום מקורות המים ושימוש בחומרים כימיים בתעשיית המזון, הינם רק חלק מהגורמים אשר משפיעים על בריאותנו ושהוכחו במסגרת מחקרים שונים, כמביאים לתחלואה וירידה באיכות חיינו. הרעלים השונים אליהם גופנו חשוף גורמים לנזקים מצטברים בתאים, להתפתחות אלרגיות, מחלות, הזדקנות מוקדמת ולפגיעה בהיבטים פיזיים ונפשיים.

יחד עם זאת, עם התפתחות המדע והרפואה, התפתחה גם המודעות שלנו לחשיבות שבשמירה על בריאות הגוף. אנו מודעים, במידה זו או אחרת, לחשיבות שבשמירה על היגיינה, על תזונה נכונה ועל קיום פעילות גופנית סדירה, אך לא מודעים לכך, שעל מנת לקיים אורח חיים בריא, עלינו לדאוג באופן אקטיבי ויזום לניקיונו הפנימי של הגוף מהרעלים המוטמעים בו. מדי יום אנו נחשפים לנזקי הסביבה ולרעלים המצויים בתכשירים בהם אנו משתמשים ובמזון שאנו צורכים וכך, הולכת וגדלה רמת הרעילות המצטברת בתאי גופנו ובאבריו, באופן שמקשה עליו לפרקם.

צבירת הרעלים בגוף מביאה לידי זיהום הרקמות ולתפקוד פיזיולוגי לקוי, אשר באים לידי ביטוי בסימפטומים שונים של אלרגיות, תחלואה ובמקרים קיצוניים אף לתמותה. תסמינים של נזלת, דלקות, פריחות והפרשות מעידים על הצטברות גבוהה של חומרי הפסולת בגוף ומביאים לידי ביטוי את פעולתו בהורדת רמת הרעילות. פעולות פיזיולוגיות אלה של סילוק החומרים הרעלים אינן מספיקות בכדי למנוע תחלואה ולשמור על בריאות טובה. לכן, עלינו לסייע לגוף בפעולת ניקוי החומרים הרעילים. אנו יכולים לעשות זאת באמצעות שתי דרכים עיקריות שהן ביצוע צום בריאותי תקופתי וכן, הקפדה על תזונה איכותית ומאוזנת.

צום, בהגדרתו, נחשב להימנעות מאוכל ומים אך בהקשר הרחב יותר משמעו הימנעות מגורמים רעילים לגוף, למחשבה ולנפש. הצום מאפשר שחרור רעלים פיזיים, מחשבתיים ורגשיים, מאפשר קשב פנימי ובסיומו מביא לתחושת חיוניות, התחדשות פיזית ומנטלית, לשיפור התפקוד וההרגשה הכללית. ישנם שני סוגי צומות בריאותיים אשר מקובלים לניקוי וטיהור הגוף – צום בריאותי על מים וצום מיצים ולהלן נעמוד על מהותם, דרך ביצועם ויתרונותיהם הבריאותיים:

צום בריאותי על מים, בניגוד לצום הדתי, נעשה בשתיית מים בלבד, במהלך כמה ימים רצופים וללא מזון, בהכוונה ותוך כדי השגחה מקצועית. במהלך צום מסוג זה מערכת העיכול מקבלת הפוגה ואנרגיית הגוף מופנית לניקוי רעלים מתאי הגוף. בתקופה זו ניזונים התאים מרקמות לא חיוניות כגון, רקמות השומן, רקמות שריר, אנזימי עיכול ומהרקמות החולות, מביאים לידי הפרשת תכולתם הרעילה מהגוף, לניקויו ולהחלמתו. ישנה קשת רחבה של מחלות בהן ניתן לטפל ללא צורך באשפוז או בטיפול פולשני ואימוצו של הצום כדרך חיים, המבוצע אחת לתקופה, מאפשרת למנוע התפתחותן של מחלות, לסייע לאחזקתו התקינה של הגוף והנאה מפעילותו המיטבית.

הצום הבריאותי הינו אחד מאמצעי הריפוי העתיקים ביותר, שמשמש עד היום, בדרך כלל, למטרות רפואיות או דתיות. מחקרים שונים על ציר ההיסטוריה מתעדים את יתרונות הטיפול בצום במקרים של סוכרת, מחלות לב וכלי דם, אפילפסיה, טיפול בהשמנה, מחלות פסיכוסומטיות, פסוריאזיס, אסתמה, דכאון, סכיזופרניה ועוד. הניסיון האמפירי הולך ומתרבה ומחקרים חדשים בוחנים את השפעת הצום על תהליכי היטהרות הגוף ובריאותו וכן, את יכולתו להוות אמצעי לאבחון ולטיפול באי סבילות למוצרי מזון וחומרים מסוימים. ההירתעות, שלעיתים קיימת כלפי הצום, תעלם ברגע שנשכיל להבין את התהליכים שעוברים על הגוף במהלכו ונדע מהי משמעות הסימפטומים הנלווים לפעולה זו. חשוב לדעת, שהצום יכול להיות חוויה טובה ומטהרת הן מבחינה פיזית והן מבחינה רוחנית, כאשר אנו מתייחסים אליו כדבר קונסטרוקטיבי וחיובי ומודעים מראש לתהליכי הניקוי הלא קלים שנלווים אליו בהתחלה.

עם תחילת הצום חלים תהליכי פירוק כימי בגוף ומשתחררים רעלים. תהליכים אלו באים לידי ביטוי בעיקר בהופעת צבע שתן, שהולך ומתכהה בתחילה, כיוון שריכוז החומרים הרעילים בו גבוה במיוחד. בשלב זה מופרשים חומרים רעילים כגון חומצות מסוגים שונים, חומרי שימור, דיוקסינים, מתכות כבדות, חומרים כימיים רעילים ועוד. לאחר זמן מה מתבהר צבעו של השתן בהדרגה וחריפותו פוחתת, דבר אשר מצביע על היטהרותם של תאי הגוף. במהלך הצום מופרשת גם ליחה סמיכה וכהה וכן, הפרשות מאברים שונים בגוף, שמכילים אף הם את החומרים הרעילים שנצברו בתאים. הפרשות אלו הולכות, מתבהרות ומדללות לקראת סוף הצום ומעידות אף הן על תהליך ניקוי עצמי שביצע הגוף. שינויים גופניים נוספים הבאים לידי ביטוי במהלך הצום כוללים ירידה במשקל, בלחץ הדם, האטת הדופק ותחושת הרעב הולכת ומתפוגגת ככל שהזמן עובר. תסמינים של כאבי ראש, סחרחורת, בחילה, דופק מהיר, כאבי פרקים והפרעות ראיה ושמיעה, על פי רוב, הינם קצרים ומהווים חלק מתהליך הניקוי וההחלמה ובכל מקרה ראוי שהצום ייעשה בפיקוח ובהכוונה מקצועית. באופן כללי, ניתן לומר, שצום בריאותי המבוצע תחת השגחה הוא בטוח ואפקטיבי אך אינו מתאים לכל אחד ולכן יש להתייעץ עם רופא לפני שמתחילים בכך.על מנת לסייע להצלחת התהליך וכן לשמור על חיוניות הגוף והרגשה טובה חשוב להקפיד על שתיית מים של לפחות 3-5 כוסות מים ביום, להימנע מפעילות גופנית מאומצת במהלך הצום ולהקפיד על מנוחה.

סוג שני של צום, המשמש לניקוי הגוף וריפויו, הוא צום המיצים, שהינו הדרגתי וממושך יותר, במהלכו שותים לא רק מים אלא בעיקר מיצי פירות וירקות טבעיים. חשיבותם של מיצים אלו טמונה בכך שהם מסייעים לתהליכי חילוף החומרים, להפרשת הרעלים, לשחרורם ולסילוק מזהמים שונים מתאי הגוף. המיצים הטריים בעלי ערך תזונתי גבוה, מכילים ויטמינים, מינרלים, פחמימות, חלבונים, כלורופיל, אנזימים, פיטוכימיכלים ועוד, אשר נספגים ישירות למחזור הדם, מספקים אנרגיה לגוף ומזינים אותו מבלי לאמץ את מערכת העיכול.

צומות מיצים מבוססים על פירות וירקות אורגניים, טריים, הנצרכים ישר לאחר סחיטתם. בבסיסם עומדים מיצי ירקות ירוקים המוכנים מקישואים, מלפפונים, כרוב, חסה ועוד, אשר מכילים כלורופיל המסייע להורדת רמת החומציות בגוף, מסייע בתהליכי ריפוי, תורם בהתגברות על דלקות, מחזק את מערכת החיסון, מעודד יצירת המוגלובין ומנקה את הדם ומערכת הלימפה. מיצים מסוג זה יש לשלב עם מיצים נוספים, שהרכבם נקבע לפי מצבנו הבריאותי, הפיזיולוגי ואורח החיים שאנו מקיימים ובהתאם לקבלת הכוונה מקצועית. במהלך צום המיצים מומלץ לצרוך בין 6-7 כוסות מיצים ביום וכן להקפיד על שתיית מים, כאשר ניתן לשלב גם שתיית חליטות של צמחי מרפא.

בין מיצי הירקות הפופולאריים נמצא מיץ הגזר, אשר עשיר בויטמינים B,C,D,E,K ובמינרלים שונים כגון אשלגן, סידן, מגנזיום ונתרן. סגולותיו הבריאותיות תורמות לניקוי דפנות המעיים, מחזקים את העצמות, את השיניים והציפורניים, תורמים לניקוי הכבד ולהורדת הכולסטרול. מיץ הגזר מועיל לאנמיה, לאסטמה, סוכרת, בריחת סידן, סרטן, בעיות עיניים, בעיות עור וכיבים. מיץ מומלץ נוסף, הינו מיץ מלון, שעשיר בויטמינים A,B ו-C, במינרלים שונים ובאינזימים, שפועלים על תאי העור, תורמים למערכת העצבים, מנקים את מערכת העיכול ומועילים לחילוף החומרים, לשיפור תפקוד הכליות ולטיפול בבעיות עור. יחד עם זאת, המיץ האולטימטיבי שכדאי לצרוך במהלך ביצוע צום המיצים הוא מיץ עשב החיטה, שניחן בתכונות מרפאות ומטהרות הודות להרכב החומרים התזונתיים הייחודי שלו. חשיבותו בכך שהוא מסייע בתהליכי ניקוי הכבד, המעיים, משפר אנמיה, תורם למערכת הנשימה ולתאי העור. במהלך צום המיצים משתמשים בפרי אחד להכנת מיץ פירות וניתן להשתמש במספר סוגי ירקות להכנת מיץ ירקות, כאשר יש להקפיד על טריותם. צומות מסוג אלו שהזכרנו ניתן לקיים באופן תקופתי במשך מספר ימים ומומלץ לבצעם לפחות פעם בשנה.

הגורם העיקרי השני, המסייע לתהליכי ניקוי הרעלים של גופנו ושחיוני בשמירה על בריאותו, הינו התזונה המאוזנת, אותה עלינו לאמץ כדרך חיים. המזון והמשקאות שאנו צורכים והחומרים שמהם אנו ניזונים מהווים את אבני הבניין של גופנו ומשפיעים באופן ישיר על תפקודו. תזונה לקויה עלולה להביא לעודף או חוסר במרכיבים תזונתיים, לפגיעה בספיגתם ולהעלאת רמות החומרים הרעילים בגוף ומכאן הדרך לתחלואה קצרה. לכן, ישנה חשיבות שנקפיד על צריכה מאוזנת ומגוונת של כל מרכיבי המזון – חלבונים, שומנים, פחמימות, ויטמינים ומינרלים. מחקרים רבים שנעשו לאחרונה מצביעים על הקשר הישיר שקיים בין תזונה מאוזנת ובריאות גופנית ונפשית לאורך זמן. נמצא שתזונתנו מהווה מרכיב חשוב במניעה ובטיפול במחלות שונות כגון מחלות לב וכלי דם, חיזוק העצם ומניעת בריחת סידן, שמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול והקיבה, מניעת אלרגיה ומניעת מתח פיזי ונפשי.

מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C, מסבירה כי: "במסגרת הדיאטה הנשית שקיימת בסטודיו C, ישנה התאמה אישית לכל אישה תוך התחשבות במצב בריאותה, מצב רוחה ואורח חייה. עצם הכוונת המטופלת לבחירת המזון הטבעי ונקי מחומרים משמרים ומחומרים אחרים המוספים מעלה ומשפר את איכות המזון הנאכל.בכך באופן ישיר נדחות או נמנעות המחלות הכרוניות. עיקר ההכוונה נעשית ע"י לימוד של קריאה נכונה של תויות מזון, בישול בריא ואפילו אייך לערוך את הקניות בצורה נכונה וחכמה תזונתית".

ההקפדה על תזונה מאוזנת תורמת מאוד לשיפור את הבריאות ומסייעת לגופנו להתמודד עם נזקי הסביבה אליהם הוא חשוף, עלינו להיות מודעים לתהליכים הפנימיים המתרחשים בו, ליצור קשב פנימי ולפעול בהתאם. שילוב צומות תקופתיים והקפדה על הרגלי תזונה נכונים, תוך שילוב מרכיבי מזון חיוניים, שתיית מים בכמות מספקת וביצוע פעילות גופנית קבועה יאפשרו לנו לקיים אורח חיים בריא וחיוני לאורך זמן.

המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית, מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C.

פרטים והרשמה