הירשמו עכשיו למועדון הלקוחות שלנו וקבלו הנחות וגישה למבצעים מיוחדים

עוברת טיפולי פוריות? שימי לב למה שאת אוכלת

נשים שעוברות טיפולי פוריות יכולות לסייע להגדלת סיכויי הצלחת התהליך באמצעות התזונה * מה מומלץ לאכול ולשתות וממה רצוי להימנע?
נטע מלחי, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, העוסקת בייעוץ תזונתי לשיפור הפוריות, סוקרת את המחקרים בתחום ומעניקה המלצות

נשים העוברות טיפולי פוריות חוות לא אחת את תחושת חוסר השליטה בחלקים רבים של התהליך. זאת, בין השאר, כשעולות תהיות לגבי השפעת הטיפול התרופתי, תופעות הלוואי האפשריות, הקשר עם הרופא המטפל, מחשבות על ההרדמה הצפויה, שאיבת הביציות, כמה מהן יופרו, כמה עוברים ישרדו ותהיות רבות נוספות, שלא אחת בני הזוג העוברים טיפולי פוריות מגדירים “רכבת הרים רגשית”.

כיום יש הוכחות מחקריות הולכות וגוברות להשפעה המטיבה שיש לתזונה על הפוריות של נשים וגברים גם יחד.

ההמלצות התזונתיות לפוריות מתיישבות בקנה אחד עם ההמלצות לתזונה בריאה ומאוזנת. אפשר להפיק מהן טוב והן תורמות למוכנות הגוף להיריון בריא ותקין שסופו בלידת תינוק בריא.

עוברת טיפולי פוריות?
להלן כמה המלצות כלליות לתזונה נכונה בתקופת הטיפולים מאת נטע מלחי, תזונאית קלינית העוסקת בייעוץ וליווי תזונתי לשיפור הפוריות בנשים ובגברים, חברת צוות מנהל פורום פוריות בעמותת עתיד ודיאטנית בסטודיו סי.

ההמלצות הבאות ניתנות ליישום בקלות יחסית. עם זאת, אין מדובר בכלל ההמלצות לתקופת הטיפולים. לקבלת המלצות נוספות, בין השאר בהתאמה אישית להיסטוריה התזונתית והרפואית של האישה ולהרגלי והעדפות המזון שלה, יש להתייעץ עם איש מקצוע.

גיוון. גווני את המזונות שאת אוכלת. שלבי בתפריט היומי ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, דגים ושמן זית.

כמה מחקרי עוקבה מהשנים האחרונות הראו כי מזונות אלה, שנצרכו על ידי נשים בטיפולי פוריות, נמצאו כמשפרים את הסיכוי להיריון וללידת תינוק חי.

לדוגמה, מחקר יווני שהתפרסם במארס 2018 בכתב העת היוקרתי Human reproduction, הראה שנשים צעירות (מתחת לגיל 35) במשקל תקין, שהרגלי התזונה שלהן היו קרובים לדפוס תזונה ים-תיכונית, היו בסיכוי גבוה יותר להיריון וללידת תינוק חי. זאת בהשוואה לאלו שתזונתן לא הייתה קרובה לדפוס זה.

כל משתתפת במחקר קיבלה ניקוד על פי מידת דבקותה בדפוס התזונתי שהוגדר, ונמצא שכל עלייה של 5 נקודות בניקוד – תורגמה לסיכוי גבוה פי 2.7 להיריון וללידת תינוק חי.

חומצה פולית. הקפידי ליטול חומצה פולית פעם ביום.

לצריכת תוסף חומצה פולית לפני ההיריון ובמהלכו יש שני יתרונות חשובים: היא גם מונעת מומים מולדים וגם תורמת ליכולת ההפריה ולשמירה על ההיריון עצמו.

מחקרים בשנים האחרונות בנשים העוברות טיפולי פוריות, הראו שיפור בסיכוי להרות וללדת תינוק חי בנשים שנטלו חומצה פולית.

בשל חוסר אחידות במינוני החומצה הפולית שניתנו במחקרים השונים, אין עדיין הנחיה לנטילת מינון ספציפי למטופלות פוריות.

המינון המומלץ הוא כמו לכל הנשים בגילי הפוריות – 400 מק”ג (0.4 מ”ג) ליום.

חומצות שומן. הגבירי את צריכת חומצות השומן מסוג אומגה 3. לחומצות שומן בלתי רוויות בכלל, ומסוג אומגה 3 בפרט, יש תפקידי מפתח בהפריה, השתרשות ושמירת ההיריון.

אפשר לצרוך אומגה 3 במזון באמצעות דגים, אגוזי מלך, זרעי צ’יה וזרעי פשתן.

אם מסיבות שונות את לא מצליחה לצרוך מספיק אומגה 3 במזון, אפשר להשלים את הצריכה באמצעות תוספים.

בלי שומן טראנס. הימנעי מצריכת חומצות שומן מסוג טראנס. חומצות שומן אלו משפיעות לרעה על יכולת ההפריה בכמה מנגנונים. אחד המנגנונים הוא הגברת העמידות לאינסולין, שמשפיעה לרעה על הביוץ.

שומן טראנס עשוי להימצא במזונות מתועשים, שממילא עדיף להימנע מהם, כמו עוגות, עוגיות, בורקסים וחטיפים.

הדרך הטובה ביותר לבדוק אם יש שומן טראנס במוצר, היא לקרוא את רשימת המרכיבים. אם כתוב שומן מוקשה או מוקשה חלקית – זה שומן טראנס.

שתייה. השתייה המומלצת ביותר, באופן לא מפתיע, היא מים.

מחקר ישראלי שפורסם ב-2017 בכתב העת היוקרתי Fertility and Sterility, בחן את הקשר שבין הרגלי השתייה של האישה ובין תוצאות טיפולי ההפריה.

ממצאי המחקר הראו קשר הדוק בין צריכת לפחות משקה ממותק לא דיאטטי אחד ביום, לבין ההצלחה של טיפולי הפוריות.

לנשים בטיפולי פוריות שצרכו לפחות משקה ממותק אחד ביום, היה סיכוי נמוך ב-20% להיריון וסיכון גבוה פי 3.5 להריונות כימיים ולהפלות. זאת בהשוואה לאלה שלא צרכו משקאות ממותקים כלל.

השינוי התזונתי, שלא כמו חלק מהגורמים המשפיעים על טיפולי הפוריות, הוא בשליטתכן.

המחקר בתחום הולך ומתקדם, ומראה עד כמה מיטיבה השפעתה של תזונה בריאה על הפוריות שלנו.

מאמרים שיכולים לעניין אותך

תפריט נגישות

X